Początek
OmGurudev
HinduMata
O MEDYTACJI
Tournee 2004
Galeria
Reportaże
Księga Gości
Kontakt



Jogasutry Patandżalego

w przekładzie Leona Cyborana



I. O SAMADHI, czyli skupieniu


II. O SADHANIE, czyli drodze dojścia


III. O WIBHUTI, czyli jogicznych mocach


IV. O KAJWALII, czyli absolutnej wolności



IV. O KAJWALII, CZYLI ABSOLUTNEJ WOLNOŚCI (JEDYNOŚCI)


1. Moce powstałe przez urodzenie się, leki, zaklęcia, ascezę i skupienie
[Nadludzkie moce powstają przez wcielenie się, przy pomocy cudownych leków, za pomocą zaklęć czarodziejskich, przez ascezę i w wyniku skupienia]
2. Przemiana w inny rodzaj - przez wylew pierwiastków twórczych
[Ewolucja duchowa w inny rodzaj istot zachodzi na skutek wylewu pierwiastków twórczych]
3. Przyczyna wywoławcza - nie poruszająca pierwiastki twórcze, ale od niej przerwanie przeszkody, jak rolnik
[Przyczyna wywoławcza nie jest przyczyną bezpośrednio poruszającą pierwiastki twórcze, ale dzięki niej następuje przerwanie przegrody, jak w wypadku rolnika]
4. Świadomości wytworzone z samej tylko świadomości "jestem"
[Świadomości wytworzone pochodzą z samej tylko świadomości "jestem"]
5. Przy zróżnicowaniu przejawu jedna świadomość porusza liczne
[Ponieważ jest zróżnicowanie przejawu tych licznych świadomości, to wyjaśnia się je w ten sposób, że jogin wytwarza jedną świadomość, która porusza liczne świadomości]
6. Spośród nich złożona z kontemplacji - bez złoża
[Spośród tych świadomości wytworzonych różnego rodzaju mocami nadludzkimi tylko ta świadomość, która pochodzi z kontemplacji nie ma złoża karmicznego]
7. Karman jogina - ani jasny, ani ciemny, trojaki - innych
[U jogina karman nie jest ani jasny, ani ciemny, natomiast u pozostałych istot jest on trojaki]
8. Od niego - przejaw wasan takich, które odpowiadają jego owocowaniu
[Od tego trojakiego karmana zachodzi przejaw takich wasan, które odpowiadają owocowaniu danego karmana]
9. Chociaż poprzedzielanych rodzajem wcieleń, miejscem i czasem - bezpośrednie następstwo przypomnień i sanskar z powodu jednorodności
[Zachodzi bezpośrednie następstwo przypomnień i sanskar - chociaż są poprzedzielane rodzajem wcieleń, miejscem i czasem - ponieważ mają jednakową naturę]
10. A ich bezpoczątkowość - z powodu wieczności pragnienia
[A te wasany nie mają początku z powodu wieczności pragnienia]
11. Z powodu łącznego wyznaczania przez przyczynę, skutek, złożę i podporę świadomościową, gdy tych brak - brak ich
[Ponieważ przyczyna, skutek, magazyn i podpora świadomościowa łącznie wyznaczają wszelkie wasany, to gdy tych wymienionych nie ma, to nie ma też ich]
12. Przeszłe i przyszłe z własnej natury jest - z powodu różnicy form czasowych i cech
[To, co jest przeszłe i to, co jest przyszłe istnieje rzeczywiście, a może się zdawać komuś, że nie istnieje z powodu zróżnicowania cech formami czasowymi]
13. Te zjawione i subtelne mają naturę gun
[Te omówione wyżej cechy o trzech formach czasu, zarówno zjawione jak i subtelne mają naturę gun]
14. Od pojedynczości (jedności) przemiany - realność rzeczy(wistości)
[Dzięki jedności przemiany rzeczywistość przedmiotowa istnieje realnie]
15. Z powodu zróżnicowania świadomości przy tożsamości rzeczy, drogi tych dwu - oddzielnie
[Ponieważ świadomości są zróżnicowane, podczas gdy rzeczywistość przedmiotowa jest tożsama, dziedziny tych dwu są oddzielne]
16. A rzecz nie jest zależna od pojedynczej świadomości, bo nie byłaby dla niej źródłem poznania; wtedy co by to było?
[Nieprawda, że rzeczywistość przedmiotowa jest zależna od pojedynczej świadomości, ponieważ nie byłaby taka rzeczywistość źródłem poznania prawdziwego dla niej; tedy co by to miało być?]
17. Zależnie od zabarwienia się nią świadomości - rzecz poznawana, lub nie poznawana
[Zależnie od tego, czy świadomość zabarwi się tą rzeczywistością czy nie, rzeczywistość przedmiotowa jest poznawana lub nie poznawana]
18. Zawsze są poznawane zjawiska świadomości - z powodu nieprzemienialności puruszy, ich pana
[Zjawiska świadomości zawsze są poznawane, ponieważ nie ulega przemianie ich pan - purusza]
19. Nie jest ona samoświetlna z powodu bycia przedmiotem widzenia
[Ona nie jest samoświetlna, ponieważ jest przedmiotem "widzenia"]
20. A nieujmowanie obu w jednej chwili
[A nie ma ujmowania jednocześnie obu]
21. Jako przedmiot widzenia innej świadomości - nadmierne związanie intuicyjnej świadomości z intuicyjną świadomością i pomieszanie przypomnień
[Gdyby świadomość była przedmiotem "widzenia" dla innej świadomości, to byłby niekończący się łańcuch powiązań intuicyjnej świadomości z dalszymi intuicyjnymi świadomościami oraz pomieszanie przypomnień]
22. Od podmiotu uświadomienia, nie ulegającego zmieszaniu - po popadnięciu w jego postać - doznanie swojej intuicyjnej świadomości
[Od pryncypium podmiotu świadomości, które nie ulega zmieszaniu - gdy intuicyjna świadomość popadnie w jego postać - pochodzi uświadomienie własnej intuicyjnej świadomości]
23. Świadomość zabarwiona widzem i przedmiotem widzenia ma wszechrzecz
[Świadomość gdy jest zabarwiona podmiotem widzenia i przedmiotem widzenia, to mówi się o niej, że ma wszelką rzecz]
24. Chociaż ona pstrokata od niezliczonych wasan, służy dla innego - z powodu tworzenia kombinacji
[Chociaż ona jest pstrokata od niezliczonych wasan, to jednak służy komuś innemu, ponieważ stanowi kombinację]
25. U widzącego szczególnego - ustanie wytwarzania stanu atmana
[U widzącego puruszę szczególnego ustaje wytwarzanie stanu świadomościowego atmana]
26. Wtedy świadomość, skłonna do rozróżniania, przybliża kajwalię
[Wtedy, gdy ustanie wytwarzanie stanu świadomości siebie samego świadomość skłonna do rozróżniania, przybliża kajwalię]
27. W szczelinach tego - inne pratjaje, z sanskar
[W szczelinach tego rozpoznania pojawiają się inne pratjaje, pochodzące z sanskar]
28. Porzucenie ich - mówiło się - jako uciążliwości
[Następuje usunięcie tych pratjaj, o których się mówiło, że są uciążliwościami]
29. U obojętnego nawet wobec "wielkiej kontemplacji" od rozpoznania rozróżniającego w najwyższym stopniu - skupienie "spłukiwacz cech"
[U tego, który jest obojętny nawet w stosunku do "wielkiej kontemplacji", dzięki rozpoznaniu rozróżniającemu w najwyższym stopniu, nastaje skupienie zwane "spłukiwaniem cech"]
30. Od niego - zanik uciążliwości i karmana
[Od tego skupienia osiąga się zanik uciążliwości i karmana]
31. Wtedy, od wieczności poznania pozbawionego wszelkiej przysłony i zamącenia, ma przedmiot poznania nikły
[Wtedy, gdy zanikną uciążliwości i karman, dzięki wieczności poznania wolnego od wszelkiej przysłony i skazy, przedmiot poznania staje się nikły]
32. Potem - zakończenie następstwa przemian gun, mających służenie zakończone
[Potem nastaje kres następstwa przemian gun, które wypełniły swój cel]
33. Następstwo, zasadzające się na momentach, jest ujmowalne aż do kresu przemian
[Następstwo czasowe, które zasadza się na momentach, jest ujmowalne aż do kresu przemian]
34. Przeciwrozwój gun, pustych dla puruszy - to jedyność, lub moc podmiotu świadomości utrzymująca się w swojej naturze
[Gdy nastąpi przeciwstworzenie gun, pustych dla puruszy - to jest kajwalia lub inaczej ujmując gdy moc podmiotu świadomości utrzymuje się w swojej naturze]



Źródło: Leon Cyboran "Klasyczna joga indyjska" PWN, Warszawa 1986


Teksty w formacie Word (*.doc) do ściągnięcia tutaj