|
I. O SAMADHI, CZYLI SKUPIENIU
1. I nauczanie jogi [Oto teraz inicjuje się nauczanie jogi]
2. Joga - powściągnięciem zjawisk świadomości [Joga jest to powściągnięcie zjawisk świadomości]
3. Wtedy - stan widza w swojej naturze [Wtedy widz utrzymuje się w swojej właściwej naturze]
4. Lub ma naturę wspólną ze zjawiskiem [Lub ma naturę wspólną ze zjawiskiem świadomościowym]
5. Zjawiska - pięciorakie; uciążliwe i nieuciążliwe [Zjawiska, których jest 5 rodzajów, są uciążliwe lub nieuciążliwe]
6. Miary poznawcze, wypaczenie, fantazjowanie, sen, przypomnienie [Poznanie prawdziwe, błąd poznawczy, fantazjowanie, sen głęboki, przypomnienie]
7. Naoczność, poznanie rozumowe, przejęcie poznania - miarami poznawczymi [Są trzy rodzaje poznania prawdziwego: poznanie bezpośrednie, poznanie pośrednie i przejęcie poznania]
8. Wypaczeniem - błędne poznanie nie oparte na naturze rzeczywistości [Błąd poznawczy jest to poznawanie w sposób błędny nie oparte na naturze rzeczywistości]
9. Fantazjowanie - pozbawione rzeczywistości, będące następstwem poznania słów [Fantazjowanie jest pozbawione rzeczywistości i powstaje tylko w wyniku kombinacji pojęć ogólnych związanych ze słowami]
10. Sen - zjawiskiem z podporą pratjaji pustki [Sen głęboki jest to zjawisko świadomościowe, w którym podporę uświadomienia stanowi pratjaja pustki]
11. Przypomnienie nie dopuszcza do zanikania przeżytego przedmiotu [Przypomnienie narzuca przeżyty przedmiot świadomości]
12. Powściągnięcie ich ćwiczeniem i bezpragnieniowością [Zjawiska świadomościowe powściąga się za pomocą ćwiczenia jogicznego i bezpragnieniowości]
13. Ćwiczenie - dążeniem do stałości w nim [Ćwiczenie jogiczne jest to wysiłek dla osiągnięcia stałego stanu tego powściągnięcia]
14. Uprawiane długi czas, nieprzerwanie, ze skupioną uwagą - trwałym stopniem [Ćwiczenie jogiczne dopiero wtedy przechodzi w trwały stopień jogi gdy się je uprawia przez długi czas bez przerwy i ze skupioną uwagą]
15. Uświadamianie panowania wolnej od pragnienia przedmiotu widzialnego i objawionego - bezpragnieniowością [Bezpragnieniowość jest to uświadamianie panowania ze strony świadomości wolnej od pragnienia przedmiotu świata widzialnego i świata objawionego]
16. Wyższe od niej - niepragnienie gun mającej rozpoznanie puruszy [Wyższą formą bezpragnieniowości jest niepragnienie gun ze strony świadomości mającej intuicyjne rozpoznanie puruszy jako różnego od gun]
17. W następstwie postaci myślenia, przenikania, błogości, stanu "jestem" - z uświadomieniem [W następstwie ćwiczenia jogicznego w postaci myślenia, potem przenikania subtelnej rzeczywistości, później błogości, wreszcie świadomości "jestem" nastaje joga lub skupienie z uświadomieniem]
18. Po ćwiczeniu z pratjają ustania, z resztką sanskar - inna [W następstwie ćwiczenia jogicznego z pratjają ustania zjawisk świadomościowych, gdy pozostaną same tylko sanskary, nastaje drugi rodzaj jogi lub skupienia, tzw. bez uświadomienia]
19. Pratjaja naturalna - u bezcielesnych i rozpuszczonych w prakrti [U bezcielesnych i rozpuszczonych w prakrti skupienie bez uświadamiania powstało dzięki pratjaji naturalnej]
20. U innych w następstwie wiary, energii, pamiętliwości, skupienia i poznania prawdy [U innych niż ci wymienieni w poprzedniej sutrze powstaje skupienie bez uświadomienia w następstwie wiary, energii, pamiętliwości, skupienia i poznania prawdy]
21. U ostro-potężnych - bliskie [U ostro ćwiczących i potężnych w bezpragnieniowości skupienie jest bliskie]
22. Z powodu słabości, średniości i nadmierności - wyższy nawet od nich [Ponieważ może być stopień słaby, średni i wysoki przeto nawet od tych ostro ćwiczących i potężnych w bezpragnieniowości może być jeszcze silniejszy dążący do skupienia]
23. Lub przez skupianie się na Iśwarze [Skupienie, czyli samadhi, można również osiągnąć przez skupianie się na Iśwarze]
24. Iśwara - szczególnością puruszy, nietknięty uciążliwościami, karmanem, owocowaniem, złożem [Iśwara jest zróżnicowaniem puruszy, jest nieskalany uciążliwościami, karmanem, skutkiem karmicznym i złożem karmicznym]
25. W nim nieprzewyższalny zalążek wszechwiedzącego [W Iśwarze jest zalążek wszechwiedzącego nieprzewyższalny przez nikogo]
26. Mistrzem nawet pradawnych z powodu nieograniczenia czasem [Iśwara był mistrzem nawet najbardziej starożytnych mistrzów, ponieważ nie jest ograniczony czasem]
27. Jego nazwą - pranawa [Iśwarę oznacza mistyczna zgłoska OM]
28. Powtarzanie jej i kontemplowanie jej znaczenia [Należy tę mistyczną zgłoskę OM powtarzać i kontemplować jej znaczenie]
29. Przez to - zarówno dojście do wewnętrznego "ja", jak i zanik przeszkód [Dzięki kontemplowaniu Iśwary dochodzi się do wewnętrznego "ja", a przy tym niweczy się przeszkody]
30. Choroba, otępienie, niezdecydowanie, nieskupianie się, brak energii, niepowściągliwość, błędne poznanie, nieosiągnięcie stopnia, nieumocnienie się - oto przeszkody rozpraszające świadomość [Choroba, otępienie, niezdecydowanie, nieskupianie się, brak energii, niepowściągliwość, błędne poznawanie, nieosiągnięcie stopnia skupienia i nieumocnienie się w nim, gdy został osiągnięty są to przeszkody, będące czynnikami rozproszenia świadomości]
31. Cierpienie, złe samopoczucie, drżenie ciała, wdech i wydech - symptomami rozproszenia [Cierpienie, złe samopoczucie, drżenie ciała, wdech i wydech stanowią symptomy czynników rozproszenia świadomości]
32. Dla usunięcia ich - ćwiczenie z jedną tattwą [W celu usunięcia tych przeszkód należy uprawiać ćwiczenia jogiczne z jednym pierwiastkiem rzeczywistości]
33. Przez pielęgnowanie życzliwości, współczucia, zadowolenia, tolerancji dla szczęścia, nieszczęścia, dobra i zła - oczyszczenie świadomości [Przez pielęgnowanie uczucia życzliwości dla szczęścia, współczucia dla nieszczęścia, zadowolenia z dobra i tolerancji wobec zła ucisza się świadomość]
34. Lub przez wydychanie, wstrzymywanie prany [Również przez wydychanie lub powściągnięcie prany oczyszcza się lub ucisza świadomość]
35. Lub powstałe przeżycie unieruchamiające umysł [Także wywołanie przeżycia z subtelnym przedmiotem zmysłowym utrzymującego umysł w stałym stanie ucisza świadomość]
36. Lub beztroskie, jaśniejące [Również przeżycie beztroski lub świetlistości ucisza świadomość]
37. Lub świadomość pozbawiona pragnień jako przedmiot [Lub też świadomość mająca za przedmiot siebie samą w stanie wolnym od pragnień osiąga uciszenie]
38. Lub z poznaniem majaku, snu jako podporą [Również się ucisza świadomość przez odtwarzanie stanu snu z marzeniami sennymi lub stanu głębokiego snu]
39. Lub przez kontemplację zgodnie z upodobaniem [Lub przez kontemplację czegokolwiek zgodnie z upodobaniem osiąga uciszenie świadomości]
40. Od najmniejszego atomu do największej wielkości jej panowanie [Panowanie jej (świadomości oczyszczonej) rozciąga się od najmniejszego atomu aż do największego ogromu]
41. Z osłabionymi zjawiskami jak w kamieniu szlachetnym utkwienie w tym, zabarwienie się tym, czy jest to podmiot ujmowania, instrument ujmowania, czy przedmiot ujmowania - popadnięciem [W śwaidomości ze zjawiskami zredukowanymi do minimum jak w kamieniu szlachetnym występuje zabarwienie tym, na czym się śwaidomość zatrzyma - czy to będzie podmiot ujmowania, instrument ujmowania czy też przedmiot ujmowania i nazywa się to popadnięciem w stan czegoś]
42. Spośród tych zmieszane z fantazjami słowa, rzeczy i pojęcia - popadnięciem z myśleniem [Spośród tych popadnięć - zmieszane z fantazją słowa, z fantazją rzeczy i fantazją pojęcia nazywa się popadnięciem w stan czegoś z myśleniem]
43. Po oczyszczeniu z przypomnień, jak gdyby pozbawione swojej natury, ujawniające samą tylko rzecz - bez myślenia [Po całkowitym oczyszczeniu z przypomnień popadnięcie w stan z myśleniem jak gdyby zostało pozbawione swojej natury; to popadnięcie ujawniające samą tylko rzecz jest to tzw. popadnięcie w stan bez myślenia]
44. Tym samym objaśnia się - z przenikaniem i bez przenikania mające przedmiot subtelny [W podobny sposób jak wyżej objaśnia się popadnięcie w stan tzw. z przenikaniem i bez przenikania mające przedmiot świadomościowy subtelny]
45. A przedmiotowość subtelna rozciąga się aż do alingi [A zakres przedmiotowości subtelnej rozciąga się aż do alingi]
46. Te same - skupieniem z zalążkiem [Te cztery popadnięcia w stan rzeczy stanowią skupienie z zalążkiem]
47. Po udoskonaleniu bez przenikania - czystość atmana [Po udoskonaleniu się w popadnięciu w stan bez przenikania nastaje cisza atmana]
48. W niej poznanie pełne prawdy [W tej ciszy atmana jest poznanie wypełnione prawdą]
49. Od poznania prawdy objawionej i rozumowej ma odmienny przedmiot z powodu szczególności rzeczy [Poznanie prawdy w stanie skupienia ma odmienny przedmiot świadomościowy od poznania prawdy zasłyszanego i wyrozumowanego, ponieważ jego przedmiotem jest rzecz szczególna]
50. Zrodzona z niego sanskara krępuje inne sanskary [Sanskara pochodząca z tego poznania prawdy w stanie skupienia krępuje inne sanskary]
51. Po powściągnięciu nawet tego, dzięki powściągnięciu wszystkiego - skupienie bez zalążka [Po powściągnięciu nawet i tego skupienia, dzięki powściągnięciu wszystkiego, nastaje skupienie bez zalążka]
Teksty w formacie Word (*.doc) do ściągnięcia tutaj
|