Początek
OmGurudev
HinduMata
O MEDYTACJI
Tournee 2004
Galeria
Reportaże
Księga Gości
Kontakt



Jogasutry Patandżalego

w przekładzie Leona Cyborana



I. O SAMADHI, czyli skupieniu


II. O SADHANIE, czyli drodze dojścia


III. O WIBHUTI, czyli jogicznych mocach


IV. O KAJWALII, czyli absolutnej wolności



II. O SADHANIE, CZYLI DRODZE DOJŚCIA


1. Asceza, medytacja, skupienie się na Iśwarze - krijajogą
[Asceza, medytacja i skupienie się na Iśwarze składają się na krijajogę]
2. Dla wywołania skupienia i dla osłabienia uciążliwości
[Krijajogę uprawia się dla wywołania skupienia i dla osłabienia uciążliwości]
3. Niewiedza, stan "jestem", pragnienie, awersja, przywiązanie - uciążliwościami
[Niewiedza, świadomość "jestem", pragnienie, awersja i przywiązanie stanowią uciążliwości]
4. Niewiedza - glebą dla pozostałych: uśpionych, osłabionych, wyłączonych, czynnych
[Niewiedza jest glebą dla pozostałych uciążliwości, czy to uśpionych, czy osłabionych, wyłączonych, czy też czynnych]
5. Widzenie w nietrwałym, nieczystym, niewygodnym, bezjaźniowym trwałego, czystego, pomyślnego, jaźni - niewiedzą
[Widzenie w nietrwałym trwałego, w nieczystym - czystego, w niewygodzie - pomyślności, w bezjaźniowym - jaźni stanowi niewiedzę]
6. Pozorna jedność natury mocy widzostwa i widzenia - stanem "jestem"
[Świadomość "jestem" polega na pozornej jedności mocy podmiotu widzenia i mocy aktu widzenia]
7. Pragnienie rodzi się w następstwie przyjemności
[Pragnienie powstaje w wyniku uprzednio doświadczonej przyjemności]
8. Awersja rodzi się w następstwie przykrości
[Awersja powstaje w wyniku uprzednio doświadczonej przykrości]
9. Przywiązanie, płynące przez zabieganie o siebie, utrzymuje się nawet u wiedzącego
[Przywiązanie do życia "płynące" przez lubowanie się w sobie utrzymuje się nawet u mądrego]
10. Te subtelne usuwa się przez powrotną drogę rozwoju
[Te uciążliwości, które są w stanie subtelnym są usuwalne przez powrotną drogę rozwoju świadomości]
11. Ich zjawiska usuwa się kontemplacją
[Uciążliwości w postaci zjawisk świadomościowych są usuwalne za pomocą kontemplacji]
12. Złoże karmana, mające korzeń w uciążliwościach, może dać o sobie znać w obecnym, przyszłym żywocie
[Złoże karmiczne, mające przyczynę w uciążliwościach, może się ujawnić w doświadczeniu w obecnym lub przyszłym wcieleniu]
13. Gdy jest korzeń, to jest jego owocowanie jako wcielenie, okres życia, doznanie
[Gdy istnieje przyczyna złoża karmicznego, to będzie jego skutek w postaci wcielenia, okresu życia i odpowiedniego doznania]
14. One - skutkami przyjemnymi, przykrymi w zależności od zasługi lub przewinienia
[One są skutkami przyjemnymi lub przykrymi, co odpowiednio warunkuje zasługa lub przewinienie]
15. Przez niewygody przemiany, udręki, sanskar i z powodu przeciwstawiania się zjawisk gun - wszystko tylko niewygodą dla rozpoznającego
[Dla rozróżniającego puruszę od sattwy - ponieważ rozwój duchowy jest niewygodą, cierpienie jest niewygodą i sanskary są niewygodą, a to z powodu przeciwstawiania się sobie nawzajem zjawisk gun - wszystko jest tylko niewygodą]
16. Przedmiotem usuwania - niewygoda przyszła
[Przedmiotem usuwania jest niewygoda przyszła]
17. Kontakt widza i przedmiotu widzenia - przyczyną przedmiotu usunięcia
[Przyczyną istnienia przedmiotu usunięcia czyli niewygody przyszłej jest kontakt widza i przedmiotu widzenia]
18. Przedmiot widzenia ma naturę przejrzystości, aktywności i stałości, tworzy naturę elementów i narządów psychicznych, służy dla doznawania i uwalniania
[Przedmiot widzenia ma naturę ujawniania aktywności i stałości, tworzy naturę elementów i narządów psychicznych, służy dla doznawania i uwalniania widza.]
19. Wisiesze, awisiesze, sama tylko linga i alinga są złożone z gun
[Wisiesze, awisiesze, sama tylko linga oraz alinga są złożone z gun]
20. Widz - samym tylko widzostwem; chociaż czysty, patrzy na pratjaję
[Podmiot "widzenia" jest samym tylko "widzostwem" chociaż jest czysty, jest patrzący podług pratjaji]
21. Tylko dla niego istota przedmiotu widzenia
[Tylko dla niego zaistniała istota przedmiotu widzenia]
22. Chociaż zniszczony, gdy ma służenie zakończone, nie zniszczony z powodu wspólności z innymi niż on
[Chociaż przedmiot widzenia mający służenie zakończone w stosunku do jednego puruszy jest zniszczony, to jednak nie jest zniszczony, ponieważ stanowi wspólną podstawę z innymi puruszami niż on]
23. Kontakt - przyczyną ujmowania natury mocy własności i właściciela
[Kontakt widza z przedmiotem widzenia jest przyczyną tego, że ich moce ujmuje się w stosunek właściciela do własności]
24. Jego przyczyną - niewiedza
[Przyczyną tego kontaktu jest niewiedza]
25. Gdy jej nie ma, nie ma kontaktu - usunięcie - to jedyność widzostwa
[Gdy nie ma niewiedzy, to nie ma kontaktu - jest wtedy usunięcie tego, co miało być usunięte, czyli przedmiotu usuwania i oto wtedy ma miejsce kajwalia podmiotu widzenia]
26. Niezmącone poznanie rozróżniające - środkiem do usunięcia
[Niezachwiane poznanie rozróżniające widza i przedmiot widzenia jest środkiem do usunięcia]
27. Ma on siedmiorakie poznanie prawdy ustopniowane aż do kresu
[U tego, u którego wystąpiło poznanie rozróżniające następuje siedmiorakie poznanie prawdy ustopniowane aż do kresu]
28. Przez wypełnienie członów dodatkowych jogi, gdy zaniknie nieczystość, nastaje światło poznania rozróżniającego
[Dzięki wypełnianiu członów pomocniczych jogi, gdy zniknie nieczystość, nastaje światło poznania aż do poznania rozróżniającego]
29. Jamy, nijamy, asany, pranajama, pratjahara, dharana, dhjana, samadhi - ośmioma członami dodatkowymi
[Zasady moralne, praktyki ascetyczno-moralne, pozycje, powściągnięcie prany, wycofanie, przykucie uwagi, kontemplacja i skupienie stanowią osiem członów dodatkowych jogi]
30. Niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, brahmaczarja, nieposiadanie - jamami
[Na zasady moralne składają się: niekrzywdzenie, umiłowanie prawdy, niekradzenie, brahmaczaria i nieposiadanie]
31. Nie ograniczone kastą, miejscem, czasem, okolicznościami, na wszystkich stopniach - wielkim ślubem
[Zasady moralne winny stać się wielkim ślubem - przestrzeganym niezależnie od miejsca, czasu, okoliczności i na wszystkich stopniach świadomości rozwoju duchowego]
32. Oczyszczanie, zadowolenie, asceza, medytacje, skupienie się na Iśwarze - to nijamy
[Oczyszczanie, zadowolenie, asceza, medytacje i oddanie się Iśwarze stanowią praktyki ascetyczno-mistyczne]
33. Gdy atakują słabości - wytwarzanie przeciwieństwa
[Gdy atakują słabości należy stosować przeciwdziałanie]
34. "Słabości - krzywdzenie itd. czynione, nakłanianie do nich, pochwalanie ich - następstwem żądzy, gniewu, zaślepienia; drobne, średnie, wielkie; bezkresnym ich owocem - cierpienie, niewiedza" - oto stosowne przeciwdziałania
[Stosowanie przeciwdziałania polega na rozmyślaniu, kontemplowaniu, że cierpienie i niewiedza są niekończącym się skutkiem słabości, których naturą jest skłonność do krzywdzenia itd., jeśli są urzeczywistnione, jeśli się nakłania kogoś do ich urzeczywistnienia lub się je pochwala - będących następstwem żądzy, gniewu lub zaślepienia - czy to dotyczą krzywdzenia itd. w małym stopniu, w średnim, czy w wielkim]
35. Po ugruntowaniu się w niekrzywdzeniu w jego obecności ustaje wrogość
[Gdy jogin ugruntuje się w cnocie niekrzywdzenia, w jego obecności ustają wszelkie akty wrogości ze strony innych istot]
36. Po umocnieniu się w prawdzie - zależność czynów i skutków
[Gdy jogin ugruntuje się w prawdzie, od jego woli zależą czyny moralne innych i ich skutki]
37. Po ugruntowaniu się w niekradzeniu zbliżają się wszelkie klejnoty
[Gdy jogin ugruntuje się w cnocie niekradzenia, wszystkie klejnoty zbliżają się do niego]
38. Po ugruntowaniu się w brahmaczarji - osiągnięcie mocy
[Gdy jogin ugruntuje się w cnocie brahmaczarji osiąga moc]
39. Gdy trwa w nieposiadaniu, poznaje intuicyjnie stany wcieleń
[Gdy jogin utrzymuje się w cnocie ubóstwa, poznaje intucyjnie stany swoich żywotów]
40. Przez oczyszczanie - "unikanie" własnego ciała i niełączenie się z innymi
[Dzięki oczyszczaniu jogin ma niechęć do własnego ciała i nie łączy się z ciałami innych]
41. Czystość sattwy, pogoda umysłu, jednolitość, zwycięstwo nad narządami psychicznymi i zdolność widzenia atmana
[Nadto przez oczyszczenie zdobywa się czystość sattwy, pogodę umysłu, jednolitość świadomości, opanowanie narządów psychicznych i zdolność "widzenia" atmana]
42. Przez zadowolenie - osiągnięcie nieprzewyższalnego szczęścia
[Przez ćwiczenie się w zadowoleniu osiąga się niezrównane szczęście]
43. Moc nadludzka nad ciałem i narządami psychicznymi - na skutek zniknięcia nieczystości - dzięki ascezie
[Dzięki ascezie - na skutek zniknięcia nieczystości - osiąga się moc nadludzką nad ciałem i narządami psychicznymi]
44. Przez medytacje - kontakt z dowolnymi bóstwami
[Dzięki medytacjom zdobywa się łączność z dowolnymi bóstwami]
45. Moc nadludzka ze skupienia - dzięki skupieniu się na Iśwarze
[Dzięki skupieniu się Iśwarze osiąga się moc nadludzką wynikłą ze skupienia]
46. Asana - nieruchoma i wygodna
[Pozycja jogiczna winna być nieruchoma i wygodna]
47. Wraz z rozluźnieniem napięcia, połączeniem się z nieskończonym
[Asanie powinno towarzyszyć rozluźnienie napięcia lub połączenie się z Anantą]
48. Dzięki temu nie atakują pary przeciwieństw
[Dzięki temu nie dokuczają praktykującemu pary przeciwieństw]
49. Gdy to jest, przerywanie biegu wdechu i wydechu - pranajamą
[Gdy asana została opanowana, wtedy stosuje się przerywanie wdechu i wydechu, czyli powściągnięcie prany]
50. Ma stany: zewnętrzny, wewnętrzny, stłumiony; ćwiczona miejscem, czasem, liczbą; długotrwała, subtelna
[Powściągnięcie prany ma stany: zewnętrzny, wewnętrzny i stłumiony; ćwiczone jest przy pomocy miejsca, czasu i liczby; powinno być długotrwałe i subtelne]
51. Czwarta - przekraczająca przedmiot zewnętrznego i wewnętrznego
[Czwarta pranajama przekracza przedmiot świadomościowy, który występuje przy zewnętrznym i wewnętrznym stanie pranajamy]
52. Przez to znika zasłona przejrzystości
[Dzięki tym pranajamom znika zasłona przejrzystości]
53. I zdolność umysłu do dharan
[Dzięki pranajamie osiąga się też zdolność umysłu do dharan]
54. Gdy narządy psychiczne po oddzieleniu się od swoich przedmiotów niejako naśladują właściwą naturę świadomości - to pratjahara
[Gdy narządy psychiczne oddzielają się od swoich przedmiotów, wtedy niejako naśladują właściwą naturę świadomości i to nazywa się wycofaniem]
55. Przez to najwyższe opanowanie narządów psychicznych
[Dzięki wycofaniu osiąga się najwyższe opanowanie narządów psychicznych]


Teksty w formacie Word (*.doc) do ściągnięcia tutaj