|
III. O WIBHUTI, CZYLI JOGICZNYCH MOCACH
1. Związanie świadomości z miejscem - dharaną [Związanie zjawiska świadomości z miejscem jest to przykucie uwagi]
2. W tym jednostajność pratjaji - dhjaną [Gdy w tym miejscu przykucia uwagi zachodzi jednostajność pratjaji, to jest kontemplacja]
3. Ta sama mająca jaśnienie samej tylko rzeczy, jak gdyby pozbawiona swojej natury - samadhi [Ta sama kontemplacja gdy ma zjawienie się samej tylko rzeczy - jak gdyby pozbawiona swojej natury - jest skupieniem]
4. Trójka w jednym - sanjamą [Gdy te trzy stany: przykucie uwagi, kontemplacja i skupienie zostaną skupione w jednym przedmiocie świadomościowym, to mamy sanjamę]
5. Przez opanowanie jej światło poznania prawdy [Gdy się opanuje sanjamę, nastaje światło poznania prawdy]
6. Zastosowanie jej na stopniach [Sanjamę stosuje się odpowiednio na coraz wyższych stopniach świadomości, lub jogi]
7. Trójka - wewnętrznym członem dodatkowym w porównaniu z poprzednimi [Ta trójka - przykucie uwagi, kontemplacja i skupienie w przeciwieństwie do pięciu poprzednich członów dodatkowych, które były pośrednie stanowi bezpośredni człon dodatkowy]
8. Nawet ona - zewnętrznym członem dodatkowym dla bez zalążka [Nawet ta trójka środków - która jest bezpośrednim członem dodatkowym dla jogi z zalążkiem, czyli dla skupienia z uświadomieniem - stanowi pośredni człon dodatkowy dla jogi bez zalążka. Dlaczego? Ponieważ joga bez zalążka występuje, gdy nie ma tej trójki]
9. Pokonanie i powstanie sanskar wyłaniania i powściągnięcia - przemianą powściągnięcia inherentną świadomości w momencie powściągnięcia [Pokonanie sanskary wyłaniania i powstanie sanskary powściągnięcia jest przemianą powściągnięcia inherentną świadomości w momencie powściągnięcia]
10. Jej potok wyciszony od sanskary [Świadomość ma potok wyciszony z powodu sanskary]
11. Zanik i powstanie stanu wszechsłużenia i jednolitości - przemianą skupienia świadomości [Zanik stanu wszechsłużenia i powstanie jednolitości - to przemiana skupienia świadomości]
12. W nim zaś jednakowa pratjaja uciszona i powstała - przemianą jednolitości świadomości [Z kolei w tym skupieniu pratjaja uciszona i pratjaja powstała są jednakowe - jest to przemiana jednolitości świadomości]
13. Przez to objaśnia się przemianę cech, oznak czasowych i stanów w elementach i narządach psychicznych [W ten sposób objaśnia się przemianę cech, oznak czasowych i stanów również w elementach i narządach psychicznych]
14. Wyciszonym, powstałym i nieokreślonym cechom towarzyszy posiadacz cech [Cechom zarówno zanikłym, jak i zjawionym i nieokreślonym inherentny jest posiadacz cech]
15. Odmienność następstw - przyczyną odmienności przemian [Odmienność następstw przyczyną odmienności przemian]
16. Sanjamą na trójce przemian - poznanie przeszłości i przyszłości [Przez sanjamę na trójce przemian poznaje się przeszłość i przyszłość]
17. Zmieszanie słowa, znaczenia i pratjaji przez [błędne] utożsamianie jednych z drugimi; przez sanjamę na rozdzieleniu tego - poznanie mowy wszelkich istot [W zwykłym poznaniu występuje zmieszanie słowa, znaczenia i pratjaji na skutek błędnego utożsamiania jednych z drugimi. Przez sanjamę na rozdzieleniu ich osiąga się poznanie mowy wszelkich istot]
18. Przez unaocznienie sanskary - poznanie poprzednich wcieleń [Przez sanjamę na sanskarze, dzięki jej unaocznieniu poznaje się swoje poprzednie wcielenia]
19. Pratjaji - poznanie cudzej świadomości [Przez pratjaję na pratjaji dzięki jej unaocznieniu poznaje się cudzą świadomość]
20. A nie z podporą, bo nie ma ono występowania przedmiotu [Ale to poznanie cudzej świadomości nie jest wraz z podporą świadomościową, ponieważ nie występuje w nim przedmiot cudzej śwaidomości]
21. Przez sanjamę na postaci ciała, po stłumieniu jego mocy jako przedmiotu ujmowania, po oddzieleniu ujawniania dla oka - zniknięcie [Dzięki sanjamie na barwokształcie ciała, gdy stłumi się jego moc jako przedmiotu ujmowania oddzieli się ujawnianie barwokształtu ciała od narządu widzenia - następuje niewidzialność ciała]
22. Karman natychmiastowy i powolny; przez sanjamę na nim - poznanie kresu życia, lub z omenów [Karman jest natychmiastowy i powolny; przez sanjamę na nim poznaje się kres życia; lub z omenów śmierci]
23. Na życzliwości itp. - potęgi [Przez sanjamę na uczuciu życzliwości itp. osiąga się potęgi tych uczuć]
24. Na siłach - siły słonia - itd. [Przez sanjamy na rozmaitych siłach osiąga się odpowiednie siły, jak siłę słonia i inne]
25. Przez skierowanie światła przejawu - poznanie subtelnego, ukrytego, oddalonego [Dzięki skierowaniu światła przejawu umysłu na rzecz subtelną, ukrytą lub oddaloną - osiąga jogin poznanie odpowiednio rzeczy subtelnej, ukrytej innymi rzeczami lub oddalonej w przestrzeni lub czasie]
26. Poznanie wszechświata przez sanjamę na słońcu [Przez sanjamę na "słońcu" jogin uzyskuje bezpośrednie poznanie wszechświata]
27. Na księżycu - poznanie ładu gwiazd [Dzięki sanjamie na "księżycu" jogin zdobywa poznanie ładu gwiazd]
28. Na gwieździe polarnej - poznanie ich ruchu [Dzięki sanjamie na Gwieździe Polarnej jogin uzyskuje poznanie ruchu gwiazd]
29. Na ośrodku pępkowym - poznanie ładu ciała [Przez sanjamę na ośrodku pępkowym jogin uzyskuje bezpośrednie poznanie ładu ciała]
30. Na studzience gardła - ustanie głodu i pragnienia [Przez sanjamę na studzience gardła następuje zanik głodu i pragnienia]
31. Na nadi żółwiej - stałość [Przez sanjamę na tubie żółwiej osiąga się stałość świadomości]
32. Na świetle głowy - widzenie siddhów [Przez sanjamę na świetle nad głową uzyskuje się widzenie siddhów]
33. Lub od przejaśnienia - wszystko [Lub dzięki przejaśnieniu jogin poznaje bezpośrednio wszystko]
34. Na sercu - wgląd w świadomość [Przez sanjamę na "sercu" osiąga się wgląd w świadomość]
35. Sattwy i puruszy absolutnie niezmieszanych wspólna pratjaja - doznaniem, bo służy komuś drugiemu; przez sanjamę służąca sobie poznanie puruszy [Gdy w świadomości występuje niezróżnicowanie pratjaji sattwy i puruszy, które naprawdę są absolutnie niezmieszane to mamy doznanie, z tej racji, że służy komuś drugiemu; przez sanjamę służącą sobie samemu osiąga się poznanie puruszy]
36. Stąd rodzą się: przejaśnienie, słyszenie, czucie, widzenie, smakowanie i powonienie [Od tej sanjamy służącej sobie samemu pochodzą: przejaśnienie, boskie słyszenie, boskie czucie, boskie widzenie, boskie smakowanie, boskie powonienie]
37. One w skupieniu - szkodliwym dodatkiem, w wyłonieniu - mocami [Te zdolności, jak przejaśnienie i pozostałe w stanie skupienia na puruszy są szkodliwym dodatkiem, natomiast gdy świadomość jest w stanie wyłonienia - są mocami jogicznymi]
38. Przez rozluźnienie przyczyny związania i doświadczenie przejścia - wejście świadomości w inne ciało [Dzięki rozluźnieniu przyczyny związania świadomości z ciałem i doświadczeniu przejścia świadomości z ciała i ewentualnie z powrotem do ciała, jogin może dokonać wejścia swoją świadomością w inne ciało]
39. Od pokonania udany - nieprzyleganie do wody, błota, kolców itp. oraz wyjście [Dzięki opanowaniu udany osiąga się nieprzyleganie ciała do wody, błota, kolców itp. oraz jest swobodne wyjście w czasie śmierci]
40. Od pokonania samany - ogień [Dzięki opanowaniu samany osiąga się promienność ciała]
41. Przez sanjamę na związku przestrzeni z narządem słuchu - boska władza słyszenia [Dzięki sanjamie na związku przestrzeni z narządem psychicznym słyszenia jogin osiąga boską władzę słyszenia]
42. Przez sanjamę na związku ciała i przestrzeni i przez popadnięcie w stan lekki jak bawełna - poruszanie się w przestrzeni [Dzięki sanjamie na związku ciała z przestrzenią i przez popadnięcie w stan takiej lekkości jak bawełny jogin osiąga zdolność poruszania się w przestrzeni]
43. Zjawisko sztuczne na zewnątrz - wielka bezcielesność; od niej - zanik przysłony przejrzystości [Gdy zjawisko umysłu jest niesztuczne i skierowane na zewnątrz umysłu, to mamy wielką bezcielesność; dzięki niej następuje zanik przysłony przejrzystości]
44. Przez sanjamę na grubym, właściwej naturze, subtelnym, inherencji i celowości - pokonanie żywiołów [Przez sanjamę na grubej postaci żywiołów, na ich właściwej naturze, na ich subtelnej naturze, czyli ich przyczynie, na inherentnych im gunach i na celowości jogin osiąga zwycięstwo nad żywiołami]
45. Stąd pojawienie się atomizacji itd., doskonałość ciała i nieprzeszkadzanie ich cech [W rezultacie tego zwyciężenia żywiołów pojawia się osiem mocy jogicznych, doskonałość ciała i nie przeszkadzają ich cechy]
46. Uroda, wdzięk, siła, diamentowa zwartość - doskonałością ciała [Doskonałość ciała polega na tym, że posiada ono urodę, wdzięk, siłę i diamentową zwartość]
47. Przez sanjamę na ujmowaniu, właściwej naturze, stanie "jestem", inherencji i celowości - pokonanie narządów psychicznych [Przez sanjamę na akcie ujmowania ze strony narządów psychicznych, na ich właściwej naturze, na świadomości "jestem", na inherentnych im gunach i na celowości ich dla puruszy jogin osiąga zwycięstwo nad narządami psychicznymi]
48. Stąd - szybkość umysłu, stan bez narządów i pokonanie pradhany [Dzięki temu zwycięstwu nad narządami psychicznymi jogin osiąga zdolność przenoszenia się z ciałem z szybkością umysłu, stan bez narządów fizycznych i pokonanie pradhany]
49. Samo tylko rozpoznanie odmienności puruszy i sattwy ma zwierzchnictwo nad wszystkimi stanami i podmiotowość wszechpoznania [Samo tylko rozpoznanie odmienności puruszy od sattwy ma zwierzchnictwo nad wszystkimi stanami istnienia i stan podmiotu wsszechpoznającego]
50. Przez nielgnięcie nawet do tego, po zaniku zalążka błędu - kajwalia [Dzięki nielgnięciu do tego stanu z poprzedniej sutry, gdy zanikną zalążki błędu nastaje kajwalia]
51. Przy zapraszaniu przez wzniosłych - nietworzenie lgnięcia i pychy z obawy nie życzonego sobie ponownego przylgnięcia [Gdy kuszą bogowie zajmujący wysoką pozycję to nie należy poddawać się ani pożądaniu, ani popadać w pychę, aby ponownie nie nastąpiło niepożądane przylgnięcie do świata]
52. Przez sanjamę na momencie i jego następstwie - poznanie zrodzone z rozróżniania [Poprzez sanjamę na momencie i jego następstwie czasowym następuje poznanie zrodzone z rozróżniania puruszy od gun]
53. Od tego - postrzeganie ekwiwalencji, dzięki nieograniczeniu odmienności rodzajem, oznaką i miejscem [Od tego poznania zrodzonego z rozróżniania, pojawia się u jogina bezpośrednie poznanie dwu ekwiwalencji magicznych, ponieważ odmienność dwu rzeczy nie ogranicza się do określenia różnicy rodzaju, cech charakterystycznych i miejsca]
54. To poznanie zrodzone z rozróżniania - wyzwalające, ma wszechprzedmiot, ma przedmiot na wszelki sposób i jednocześnie [To poznanie zrodzone z rozróżniania jest wyzwalające, ma wszelki przedmiot, ma przedmiot na wszelki sposób poznany i jest jednoczesne]
55. Gdy jednakowość czystości sattwy i puruszy - to jedyność [Gdy sattwa osiągnie taką samą czystość co purusza, to następuje kajwalia]
Teksty w formacie Word (*.doc) do ściągnięcia tutaj
|